X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی
روشی که امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده تعیین وزن ایده‌آل بر مبنای شاخص توده بدن است. در این روش شاخص توده بدن را با BMI نشان می‌دهند و آن عددی است که از تقسیم کردن وزن (کیلو گرم) به قد (متر) به توان 2 به دست می‌آید.

BMI مجذور قد برحسب متر/ وزن برحسب کیلوگرم =

تقسیم بندی شاخص توده بدن و نوع چاقی

BMI = 20-24/9 وزن متعارف (درجه چاقی = صفر)

BMI = 25-29/9 اضافه وزن (درجه چاقی = یک)

BMI = 30-39/9 چاقی (درجه چاقی = دو)

BMI = 40, >40 چاقی مفرط (درجه چاقی = سه)

  • روش دیگری که می‌توان از طریق آن به تعیین وزن مطلوب دست پیدا کرد عبارت است از:

وزن ایده‌آل مردان = 48 + 7/2 برای هر 5/2 سانتی‌متر بالای 150 سانتی‌متر

وزن ایده‌آل خانم ها = 45 + 5/3 کیلو برای هر 5/2 سانتی‌متر بالای 150 سانتی‌متر

به عدد به دست آمده با توجه به درشتی و یا ریزی جثه فرد مقدار 10%اضافه یا کم می‌شود.

  • به منظور تعیین اندازه استخوانبندی بدن از فرمول:

اندازه مچ دست برحسب سانتیمتر/ قد برحسب سانتیمتر = r

اندازه اسکلت

مقدار r برای مردان

مقدار r برای زنان

کوچک اندام

مساوی یا بزرگتر از 4/10

کمتر از 11

متوسط اندام

بین 6/9 تا 4/10

بین 1/10 تا 11

درشت اندام

کمتر از 6/9

کمتر از 1/10

به موازات تعیین وزن ایده‌آل و جثه افراد، تقسیم‌بندی آن‌ها از بعد نوع انباشتگی چربی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که تجمع چربی به صورت فرم سیب یعنی انباشتگی چربی در نواحی شکم و احشا پی‌آمدهای زیانباری را برای مبتلایان به وجود می‌آورند.

برای تعیین نحوه تقسیم و تجمع چربی در بدن می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

دور کمر تقسیم بر دور باسن

چنان چه حاصل آن در خانم‌ها بیشتر از 85/0 و در آقایان بیش از یک باشد دلیل چاقی شکمی یا androide است.

تهیه و تنظیم :واحد علمی گروه کوهنوردی آرش

اقتباس از : سایت persiandiet.com و .....